1. Bijdrage aan de hoorzittingen van de Tweede Kamer over het onderwijs
Klik hier voor de bijdrage van Ewald Vervaet namens de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) aan een hoorzitting van de Tweede Kamer op 20 januari (tussen -4:45:12 en -4:32:54) en hier voor de bijgaande brief van de WSK. Zie verder Histos, Varia.
2. Dient de psychologische ontwikkeling aan onderwijs vooraf te gaan of kan het ook andersom?
Op 23 januari is het artikel ‘Ontwikkeling en onderwijs: ronddraaiende kip-ei-kwestie of oplosbaar?’ bij wij-leren verschenen.
3. Ontdekkend Leren Lezen (OLL) op een school in Monnickendam
In het blad DaltonVisie is het artikel ‘Iedereen een raket’ verschenen over OLL op een Daltonschool.
4. Voortgang in de pabo-differentiatie ‘Jong Kind’-‘Ouder Kind’
Op 3 maart heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen over het differentiëren aan de pabo’s tussen twee afstudeerrichtingen, ‘Jong Kind’ en ‘Ouder Kind’.
Na het aannemen van de motie verzocht de hoofdindiener van de motie minister Van Engelshoven de Kamer vóór 17 maart te informeren over hoe ze een en ander ging aanpakken. Op 17 maart was de brief er.
Naar aanleiding van de brief van de minister van 17 maart heeft de WSK op 2 april drie brieven geschreven:
De twee belangrijkste punten in de eerste brief zijn:
A. In het eerste studiejaar volgen alle studenten een gemeenschappelijk programma met als hoofdvak de algehele psychologische ontwikkeling van geboorte tot de adolescentie (dus 0-12/13 jaar). In het tweede leerjaar kiest elke student voor ‘Jong Kind’ (bevoegd voor de groepen 1-2 en 3) of voor ‘Ouder Kind’ (bevoegd voor de groepen 3 en 4-8).
B. Het kernonderwerp van het ‘Jong Kind’-specialisme is het deeltraject ‘oudere peuter –> kleuter –> jong schoolkind’ van het hoofdvak zoals beschreven in punt A.
5. Filmverslag van de eerste OLL-studiemiddag
Op 4 maart 2020 werd de eerste OLL-studiemiddag gehouden. Johannes Kooreman heeft er het filmverslag ‘Leesonderwijs in de lift; verslag van de eerste studiemiddag Ontdekkend Leren Lezen’ (25:49) van gemaakt.
6. Artikel over Veilig Leren Lezen (VLL)
Op 14 april 2020 is jaarboek 31 van Stichting Histos verschenen. In verband met OLL is vooral het artikel ‘Mommers en Veilig Leren Lezen’ van belang:
7. Artikel ‘Op de schouders van Jean Piaget’
Op 23 april 2020 is bij het Vygotskijaanse blad De wereld van het jonge kind een goed artikel over Piaget verschenen: ‘Op de schouders van Jean Piaget’ (van internet geplukt op 13 mei 2020; op te vragen bij Ontdekkend Leren: info@ontdekkendleren.nl).
8. Brief van de WSK aan de onderwijsinspectie
Op 22 april 2020 heeft de Inspectie van het Onderwijs haar jaarverslag van 2020 gepubliceerd. Op 6 mei heeft de WSK haar er een brief over geschreven:
—————————————————————————————
Laatste bewerking van deze webpagina: 13 mei 2020