Reacties van oud-cursisten

In de cursus ‘Leesrijpheid’ heb ik kennis gemaakt met de leeslijn ‘Zo ontdek ik het lezen’. Ontdekkend leren lezen is voor mij als leerkracht en als ouder een verrijking, omdat ik beter naar kinderen ben gaan kijken en luisteren.
    Ewald Vervaet vertelt enthousiast en deskundig over leesles en letteraanbod in aansluiting bij de ontwikkeling van kinderen. De praktijkvoorbeelden die hij geeft, vind ik erg waardevol, omdat ze voortkomen uit jarenlang onderzoek op verschillende basisscholen.
    In de periode dat ik de cursus volgde heb ik ontdekt hoe kinderen spelen, tekenen en met klanken en vormen bezig zijn. Sedertdien weet ik hoe ik kan nagaan in welke fase van hun ontwikkeling ze zitten. Deze kennis heeft mij geholpen om zorgvuldig te kunnen onderbouwen of een leerling klaar is voor groep 3 of niet. Daarnaast gaf het mij handvatten wat ik kan aanbieden aan kinderen die al toe zijn aan het leren lezen.
    Kortom een waardevolle cursus voor iedereen die met kinderen in de basisschoolleeftijd werkt en/of meer wil weten over leesrijpheid.
D.V. te Oosterhout (Noord-Brabant)

Bij het bepalen van de psychologische ontwikkelingsfase van de kleuter heeft ontwikkelingspsycholoog Dr. Ewald Vervaet veel onderzoek gedaan. Voor het kleuteronderwijs is het soms lastig om deze ontwikkelingsfasen, processen en vaardigheden goed in beeld te brengen. De cursus Leesrijpheid van Ewald Vervaet heeft mij echter heel erg geholpen om de specifieke ontwikkelingsfasen goed in beeld te krijgen. In de cursus wordt duidelijk uitgelegd hoe het mogelijk is deze fasen te herkennen. Theoretische kennis wordt daarbij verweven met de praktijk van het kleuteronderwijs en het aanvankelijke leesonderwijs. De actuele ontwikkelingsfase van de kleuter wordt wetenschappelijk bewezen, gevolgd en zo nodig worden er vakinhoudelijke adviezen gegeven.
    Voor mij is Ewald Vervaet ook een inspirator vanwege zijn inzet om de verworvenheden van het kleuteronderwijs te behouden. Eén van zijn uitspraken tijdens de cursus Leesrijpheid wil ik je niet onthouden:
            Een belangrijk gegeven is dat wat kleuters zélf, van binnenuit, aan ervaringen, kennis en vaardigheden opdoen, ze niet meer vergeten.
                Deze beklijven omdat ze aansluiten bij de ontwikkelingsfase waarin ze zich op dat moment bevinden!
                Als een kleuter het zélf nog niet ontdekt, is het er ook nog niet aan toe! Een leerproces begint namelijk bij de vermogens van een kind.
B.v.E. te Zevenaar (Gelderland)

Met veel plezier de cursus Leesrijpheid gevolgd. Toepassen van de opgedane kennis in praktische proeven. Het laten starten van leerlingen op het juiste moment en niet als het leerjaar begint, is een grote winst. Alle leerlingen lazen aan het eind van het jaar op niveau of ruim daar boven en … met veel leesPLEZIER. De allergrootste winst die je kunt behalen.
J.W. te N. (Friesland)

Ik was heel blij met de cursus. Ik was wat verloren als kleuterleidster met die andere kijk op leren lezen. We hebben toen meteen van hem de formulieren van de leesrijpheidstoets gedaan en we hebben meteen het materiaal bij Ontdekkend Leren Lezen aangeschaft.
Sylvia te Sittard (Limburg)

De cursus heb ik als heel waardevol ervaren.  
    Zo mooi hoe je met bepaalde proeven kan kijken in welke fase het kind van zijn ontwikkeling zit. 
    Ik loop regelmatig tegen het schoolse systeem aan en vooral dat kleuters veel te vroeg met letters en cijfers bezig worden gehouden en daar ook nog op worden getoetst. Kijk naar de rijpheid van de kinderen, waar zijn ze aan toe. De proeven van OLL laten dit heel mooi zien en zo kan je het goed onderbouwen!
    Begin niet te vroeg met leren lezen….. Een kleuter is geen schoolkind!
A.D. te Bolsward (Friesland)

Ik ben een ouderwetse, moderne leerkracht en ouderwets opgeleide kleuterjuf. Daardoor kijk ik waarschijnlijk (zeker weten!) beter naar hoe kinderen zich ontwikkelen dan zonder die opleiding. Van het bestuur en de directie moesten we op een gegeven ogenblik de kinderen al in groep 2 letters leren. 15 stuks aan het eind van groep 2. In die tijd deed ik de cursus ‘Leesrijpheid’ van Ewald Vervaet. Hij vertelde dingen waar ik een Aha-Erlebnis bij had: ik had het toch goed geleerd vroeger. Eindelijk iemand die wist waar hij het over had en de frustratie begreep van ‘kleuterjuffen’ over het verplicht aanleren van letters. Ik vond het mooiste: als het kind eraan toe is, bied je het aan. En anders nog niet. Wat een wijze woorden en wat een inzicht!! Ik was in de hemel! Heerlijk! Eindelijk, eindelijk iemand die weet hoe het gaat en hoe het werkt met de ontwikkeling van jonge kinderen.
    Ik heb meteen de boeken besteld. Kinderen die aan lezen toe bleken te zijn, kozen niets liever dan het werkboek van Zo ontdek ik het lezen!. En het gaat ook nog eens snel, gemakkelijk en zonder veel moeite. Net als leren lopen en leren praten.
    Ook zag ik hoe een kind dat achttien letters kende, maar niet leesrijp was, inderdaad niet kon leren lezen. En hoe een kind dat maar vier letters kende maar wel aan lezen toe was, inderdaad leerde lezen. 
    Heb je vragen aan mij? Stel ze gerust via oll@ontdekkendleren.nl!!
Marianne Delandell te Drachten (Friesland)

Wat mij heel erg is bijgebleven van Ewald Vervaets cursus ‘Leesrijpheid’ is, dat hij met zijn vele onderzoeken ontdekte, dat de verbindingen in de hersenen bij veel jonge kinderen nog niet klaar zijn voor het leren lezen en hij er daarom voor pleitte, dat het leesonderwijs in Nederland daarop zou anticiperen. Dat vind ik een heel nobel doel, maar dit is in ons huidige onderwijs nog niet bereikt?! Ewald is hierin niet te stoppen en blijft doorgaan en anderen enthousiasmeren.   
Joke Zweerink-Jansen te Varsseveld (Gelderland)

Het woord ‘ontdekkend’ in de naam van de cursus trok mijn aandacht. In mijn groep 3 merkte ik namelijk dat sommige kinderen moeite bleven houden met lezen, wat ik ook probeerde. Misschien dat deze manier die kinderen zou kunnen helpen?   
    Eenmaal op de cursus werd het me duidelijk dat wanneer ik de rijpheid goed in beeld had, wist welk onderwijs het meest passend was. We oefenden in het interpreteren van de schrijf- en leesproef. Dat deden we aan de hand van de proeven die door onszelf werden afgenomen. Dat was af en toe best spannend – want klopte mijn interpretatie wel? – maar heel goed om dat zo met elkaar te doen.
    Inmiddels heb ik een kleutergroep en weet ik dat zo’n kleine proef heel duidelijk in beeld brengt waar een kind in zijn ontwikkeling is. Daarmee kan ik vrij nauwkeurig aangeven in hoeverre de leeslessen in groep 3 bij dit kind succes zullen hebben. Al wens ik iedereen toe dat die kan beginnen met leeslessen op het moment dat leesrijpheid is aangetoond – niet standaard dus op de eerste dag in groep 3. Mijns inziens is Ontdekkend Leren Lezen de meest kind-, leerkracht- en oudervriendelijke leesmethode die er bestaat!
Esther Meima te A (Utrecht)

Ik heb de drie middagen als heel leerzaam ervaren. Ik vond de nieuwe manier van kijken naar het kind heel inspirerend (vanuit de fases). Het was leuk dat wij zelf in de praktijk de proeven hebben afgenomen en daar met iedereen uitgebreid naar gekeken hebben. Na de cursus voel ik motivatie om hier met z’n allen mee aan de slag te gaan! Ik merkte wel dat drie uur per bijeenkomst soms erg lang was. Het was vooral veel luisteren. Dan zijn er soms momenten dat je even afhaakt omdat het erg veel informatie was. Er waren ook momenten dat er veel werd herhaald; dat duurde soms naar mijn idee iets te lang. Tijdens de laatste middag had het mij leuk geleken om de materialen ook echt te kunnen inzien en doorbladeren in plaats van alleen de losse ingescande bladen op het bord.
    Al met al heb ik heel veel geleerd en kijk ik ernaar uit om hier mee aan de slag te gaan de komende jaren!
Chantal C te Heerhugowaard (Noord-Holland) 
 
De cursus van Ewald zet je aan het denken over het huidige onderwijssysteem in Nederland. Hij onderbouwt zijn theorie met feiten en komt met een methode die toepasbaar is in de praktijk. Wij kunnen niet wachten om hier als school mee aan de slag te gaan en kinderen tegemoet te komen in hun ontwikkeling. 
Renske te Heerhugowaard (Noord-Holland)
 
De cursus Ontdekkend leren lezen van Ewald was ontzettend inspirerend. Zijn kennis, kunde en heldere visie op leesontwikkeling hebben mij echt aan het denken gezet. Ewald weet op een aansprekende manier de verbinding te maken tussen theorie en praktijk, waardoor het niet alleen leerzaam, maar ook motiverend is om mee te werken. Zijn aanstekelijke enthousiasme en diepgaande kennis zorgen ervoor dat je anders gaat kijken naar de manier waarop kinderen leren lezen. Deze scholing heeft ons waardevolle inzichten gegeven voor de verdere ontwikkeling van ons leesonderwijs binnen De Schatkist.
Bianca te Heerhugowaard (Noord-Holland)
 
De scholing over Ontdekkend Leren Lezen onder begeleiding van Ewald was van grote meerwaarde. Zijn duidelijke visie op het proces van leesrijpheid en het ontdekken van klanken geeft richting aan hoe wij onze doorgaande lijn in groep 1 t/m 4 kunnen versterken. Ewald weet complexe inzichten begrijpelijk te maken en koppelt ze direct aan de praktijk, wat het meteen toepasbaar maakt. De bijeenkomsten hebben mij geholpen scherper te kijken naar de voorwaarden voor leren lezen en hoe we als team kunnen aansluiten bij de natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Een inspirerende en verrijkende ervaring!
Kim te Heerhugowaard (Noord-Holland)
 
Ik vond het leerzaam om meer te weten te komen over de theorie achter de methode Ontdekkend Leren Lezen. Ik heb zelf vorig schooljaar ook al leesproeven en schrijfproeven afgenomen, dus was hier al wel mee bekend. Toch vond ik het goed om de lees- en schrijfproeven die we afnamen samen te bespreken, zodat je beter weet hoe Ewald hier vanuit zijn ervaring tegenaan kijkt en wat zijn advies zou zijn.
    Ik vond het ook goed om te horen hoe je met de hele school hier mee kunt werken, zodat wij hier volgend schooljaar ook mee kunnen gaan starten. Wel is het denk ik nog goed om te kijken hoe wij dit in de praktijk vorm kunnen gaan geven met twee locaties.
    Ik vond het interessant. Soms hadden we wel wat vlotter door de stof heen gekund denk ik.
    Bedankt voor de cursus.
Irma te Heerhugowaard (Noord-Holland)

Ik vond het een zeer interessante cursus. Wel had ik graag al tijdens de eerste bijeenkomst in het concrete materiaal gekeken. Het is fijn om vroegtijdig een beeld te krijgen van hoe het eruitziet en wat we ermee kunnen. Bij de kleuters zijn wij namelijk nog niet zo bezig met Klank- en vormspel, dus dan helpt het om het materiaal alvast te zien en te kunnen koppelen aan onze praktijk.
    Wat ik prettig vond, was dat er naar onze eigen voorbeelden werd gekeken en dat deze besproken werden. Dat maakte het echt toepasbaar.
    De terugkoppeling naar de vorige bijeenkomst had van mij iets korter gemogen – dat had wat beknopter gekund.
Marlies te Heerhugowaard (Noord-Holland)
Ik ben erg blij om te zien dat deze methode uitgaat van het kind en daarop aansluit. Ik zie het als een mooie aanvulling op de manier waarop wij graag met het onderwijs bezig willen zijn en geloof ook in de kracht van deze aanpak. We hebben een mooi zicht gekregen hoe we met deze methode aan de gang kunnen. Mooi om de bevlogenheid van Ewald te ervaren.
Mariëlle te Heerhugowaard (Noord-Holland)
 

Door Ewald heb ik nieuwe inzichten gekregen in hoe het onderwijs in de kleuterbouw vorm moet krijgen. 
    Waar ik eerder sprak over letters bij mijn kleuters besef ik nu dat wij de klanken aanbieden. Het letterkoffertje zal vervangen worden door een klankenkoffertje en we zullen de woorden niet allemaal meer opschrijven maar vooral gaan benoemen. Fonemisch bewustzijn zal een nog grotere rol krijgen in onze kleutergroep 
    De schrijfproef en leesproef zijn eyeopeners (het is fijn dat onze eigen lees- en schrijfproeven in de cursus besproken werden). Waarom zouden wij leerlingen al laten beginnen met lezen als zij daar nog helemaal niet aan toe zijn? Het levert alleen een hoop frustratie op. Er is een hoop nodig voor een leerling om leesrijp te zijn, maar wanneer zij dit eenmaal zijn, zullen zij snel gaan leren lezen. Dat kinderen helemaal geen spiegelingen meer mogen maken voor zij als leesrijp bestempeld mogen worden was voor mij nieuwe informatie. Hoe dit in de praktijk echt gaat werken zullen wij als school moeten gaan ondervinden. 
    In de kleuterbouw gaan wij aan de slag met Klank- en vormspel. Ik ben benieuwd naar de resultaten die wij gaan boeken!
Chantal de K. te Heerhugowaard (Noord-Holland)

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 27 oktober 2025

To top