Nieuwsbrief 22 (februari 2025)
1. Nieuwsbrief WSK-Erkenning van september 2024
Klik hier.
2. Aankondiging symposium WSK van 9 maart 2025
Op 25 oktober bestond de WSK 12,5 jaar. Gevierd met aankondiging van symposium van 9 maart 2025 en tijdelijke korting van 12,5%.
Klik hier.
3. Bespreking van het boek Red het onderwijs!
Op 5 december verschijnt bij wij-leren.nl de bespreking door Ewald Vervaet van het boek Red het onderwijs!.
Klik hier (wij-leren.nl) of hier (Histos).
Twee passages eruit:
* ‘Heeft een rekenkundige meting dezelfde betekenis als je die bekijkt vanuit ontwikkelingspsychologisch en/of onderwijskundig opzicht?’;
* ‘Kinderen die Ontdekkend Leren Lezen doen, zitten in het hele land in rustige lokalen, hebben geen koptelefoon op, bleken in de leesrijpheidstoets feitelijk aan lezen toe te zijn, hebben materiaal dat zich voor ontdekken leent, oefenen met de letter van het betreffende hoofdstuk, hebben binnen 40 klokuren alle letters onder de knie én kunnen zinnen lezen als “at guus een vrucht met een schil die zacht was?” en “marnix is die knaap die sax en xylofoon speelt”‘.
4. Nieuwsbrief WSK-Erkenning van december 2024
Klik hier.
5. Artikel ‘Alternatief onderwijs op wetenschappelijke grondslag‘
Op 14 januari 2025 verschijnt bij wij-leren.nl van Ewald Vervaet en twee andere leden van de kerngroep van de WSK een artikel over het project ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs’ (OVO): ‘Alternatief onderwijs op wetenschappelijke grondslag’. Klik hier.
Drie passages eruit:
* ‘”Ontwikkelingvolgend” want de peuter krijgt onderwijs/begeleiding op peuterniveau; de kleuter op kleuterniveau; het jonge schoolkind op jonge-schoolkind-niveau; enzovoort’.
* ‘”Voorwaardenscheppend” want de peuter krijgt op peuterniveau leerstof die hem optimaal voorbereidt op leerstof op kleuterniveau, bijvoorbeeld scheuren met het oog op het knippen van de kleuter; want de kleuter krijgt op kleuterniveau leerstof die hem optimaal voorbereidt op leerstof op jonge-schoolkind-niveau, bijvoorbeeld met klanken en vormen spelen met het oog op leesonderwijs van het jonge schoolkind (een letter heeft immers een vorm en staat voor een klank); enzovoort’.
* ‘Het OVO-project zal vanwege zijn degelijke wetenschappelijke grondslag een bijdrage leveren aan het oplossen van de onderwijscrisis’.
(deze webpagina is in bewerking en verschijnt eind februari 2025)
—————————————————————————————
Laatste bewerking van deze webpagina: 14 januari 2025