Nieuwsbrief 24 (augustus 2025)

1. Antwoorden op vragen van Kamerfracties waarin kleuteronderwijs en WSK uitdrukkelijk worden genoemd
Op 24 april verschijnen de schriftelijke antwoorden op de vragen van Kamerfracties over een wetsvoorstel van de regering voor een differentiatie aan de pabo’s tussen ‘Jong Kind’ en ‘Ouder Kind’. Klik hier, vanaf p.11.

2. Bespreking van ‘Klassenmanagement in een kleutergroep’: ‘Hoe organiseer ik mijn kleuteronderwijs optimaal?’
Op 21 mei verschijnt op wij-leren.nl de bespreking door Ewald Vervaet van het boek van Marijke Bertu & Yvonne Leenders, ‘Klassenmanagement in een kleutergroep’. Klik hier (wij-leren.nl) of hier (OL).
   Een passage eruit:
* ‘Terecht benadrukken ze [de ontwikkeling van het kind]: […] “Een kleutergerichte focus houden lukt alleen als je als leerkracht kennis hebt over ontwikkelingsfasen van jonge kinderen, zodat je je eigen handelen daarop kunt afstemmen”, “Wat is het ontwikkelingsniveau van de kinderen?” en “Vanzelfsprekend moeten taken of opdrachten die kinderen krijgen goed zijn afgestemd op hun ontwikkelingsniveau”‘.

3. Artikel ‘Pleidooi voor psychologische toetsen’
Op 1 juni verschijnt PrimaOnderwijs. Klik hier (PrimaOnderwijs) of hier (OL).
   Twee passages eruit: 
* ‘”Als een toets aantoont dat een kind nog niet toe is aan leesonderwijs, kun je werken met klanken en vormen. Na een aantal maanden toets je opnieuw of het kind wél leesrijp is.” Dit past binnen ontwikkelingsvolgend onderwijs, waarbij de focus ligt op de individuele groei van het kind’. 
* ‘Als een kind in de fase is dat het letters gespiegeld schrijft, is dat niet fout, maar onderdeel van die ontwikkeling, je kunt het “goed in wording” noemen. Zodra ze iets wel beheersen, kan een vergissing als een “fout” benoemd worden. Plaats kinderen in hun eigen kracht’.

4. Reactie op antwoorden van de regering op kamervragen
Op 19 februari verschijnen Kamervragen over de voorgenomen pabo-differentiatie ‘Jong Kind’-‘Ouder Kind’. Op 24 april publiceert de regering haar antwoorden. Die komen pas op 2 juni onder de aandacht van de WSK.
   Op 5 juni stuurt de WSK zijn reactie aan de regering en aan de Kamerleden met basisonderwijs in portefeuille. Klik hier.

   Kern:
* De regering volgt adviezen van hen die de psychologische ontwikkeling van het kind ontkennen. Omdat die ontkenning niet terecht is, is de aandacht voor het kind in de kleuterfase in het onderwijsbeleid niet geborgd.
* Lange termijn: ontkenners van de psychologische ontwikkeling dienen aan te tonen dat die ontwikkeling niet bestaat en de WSK reageert daarop. Korte termijn: proefproject met onderwijs op basis van de psychologische ontwikkeling (OVO).
* Gezien de psychologische ontwikkeling van het kind dient te cesuur in de pabo-differentiatie bij groep 3 te liggen (en niet bij de groepen 4/5) en dient de psychologische ontwikkeling centraal te staan in een gemeenschappelijk eerste jaar.

5. Voorstellen voor verkiezingsprogramma’s
Op 10 juni stuurt de WSK naar alle politieke partijen in verband met de Kamerverkiezingen van 29 oktober aanstaande. Klik hier.
   Kern:
* Stel in het basisonderwijs en in de nieuwe pabo de psychologische ontwikkeling van het kind centraal.
* Ondersteun de uitvoering van een proefproject voor ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs’ (OVO) op 30-60 basisscholen.
* Voer de pabo-differentiatie ‘Jong Kind’-‘Ouder Kind’ uit, waarbij de grens tussen ‘Jong Kind’ en ‘Ouder Kind’ bij groep 3 ligt (zie brief van 15 januari 2025).

6. ‘Markante stem in het debat over de leesontwikkeling’
Op 18 juni stuurt Vervaet zijn bespreking van Wilma Meijers boek ‘Wat jonge kinderen echte lezers maakt’ toe aan wij-leren.nl. Zijn werk wordt enkele keren positief aangehaald:
* ‘Ewald Vervaet, een markante stem in het debat over de leesontwikkeling van het jonge kind in Nederland, noemt het terecht “frustrerend om aan kinderen dingen te moeten vragen waarvan je al weet dat het teveel gevraagd is gezien de ontwikkeling van het kind”‘ (p.13).
* ‘De volgende voorbeelden uit de Cito-toets zijn ontleend aan Vervaet, 2015, met zijn kritische analyse van de Cito-kleutertoets van 2012’ (p.258).
   Als deze nieuwsbrief uitkomt, moet de bespreking nog verschijnen.

7. Lezing ‘Emotioneel en sociaal door de basisschool’
Op 15 augustus houdt Ewald Vervaet op een studiedag van een basisschool de lezing: ‘Emotioneel en sociaal door de basisschool’.
   Een kind ontdekt niet alleen hoe het in de fysieke wereld toe gaat, maar ook wie het is, hoe het zijn gevoelens als iets persoonlijks kan ordenen en hoe het zich het beste kan gedragen in groepen, zoals een schoolklas. Wat is de verklaring voor allerlei emotionele verschijnselen zoals
* de koppoter (3;9-4;6) en het vertekend zelfportret (4;6-6;6) en
* het geestelijk zelfgevoel (6;6-8;6)?
   En wat van allerlei en sociale verschijnselen zoals
* het spelen van knikkeren en hinkelen (6;6-8;6) en van b
oompje-verwisselen (8;6-10;6) en
* het veranderen van spelregels (10;6-12;6)?
   De school is heel tevreden over inhoud en voordracht van de lezing: ‘De presentatie is goed bevallen. Ewald Vervaet is een inspirerende verteller en speelde goed in op vragen vanuit het team’.
   Je wilt deze lezing op je school, voor leerkrachten en/of voor ouders? Klik hier.

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 30 augustus 2025

To top