Nieuwsbrief 9 (november 2021)

1. WSK-Erkenning voor Klimroos
Op 11 september heeft de kerngroep van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) Ewald Vervaets leerling- of ontwikkelingsvolgsysteem Klimroos de WSK-Erkenning verstrekt. Dat wil zeggen dat Klimroos voldoet aan de doelstelling en de uitgangpunten van de WSK.
   In Klimroos staan onder meer:
* de klank- en rijpheidstoets voor klank- en vormspelen; deze toets bestaat uit twee proeven: de woordlengteproef met vragen als ‘Wat is het langste woord: /reus/ of /kaaboutur/?’ en de zelfportretproef waarvoor de opdracht ‘Teken jezelf’ luidt;
* de leesrijpheidstoets die uit twee proeven bestaat: de schrijfproef en de leesproef; klik hier.
   Het ligt in de bedoeling dat Klimroos vanaf januari 2022 beschikbaar zal zijn. Dan zal ook de WSK er meer informatie over verstrekken.

2. Lezing ‘Leesrijpheid’
Op 16 september heeft Ewald Vervaet voor leerkrachten een internetlezing gegeven. De drie belangrijkste onderwerpen zijn:
* De kleuter speelt met klanken en vormen; dit is voorwaardenscheppend leesonderwijs.
* Wat is leesrijpheid, hoe bepaal je die en hoe leert een leesrijp kind lezen?
* Hoe organiseer je ontwikkelingvolgend leesonderwijs?
   Klik hier.

3. Artikel ‘Van knisperboekjes tot leesles’
Op 5 oktober is het artikel ‘Van knisperboekjes tot leesles’ verschenen. Klik hier
   Op 13 juli heeft Ewald Vervaet voor bibliothecarissen de gelijknamige lezing gegeven. In Nieuwsbrief 8 kon u doorklikken naar een verkorte versie van de pp-presentatie bij de lezing; klik hier.

4. Deelname van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) aan de luistersessies van de PO-Raad
Op 14 oktober heeft de WSK deelgenomen aan een luistersessie van de PO-Raad over de vraag ‘Goed onderwijs, wat is daar volgens jou voor nodig?’.
   De WSK heeft aan het slot van de bijeenkomst een brief overhandigd aan de voorzitter van de PO-Raad, Freddy Weima. Klik hier, ook voor de samenvatting van de brief.

5. Artikel ‘Leesrijpheid, als feit en haar belang voor het onderwijs’
Op 22 oktober is Vervaets artikel ‘Leesrijpheid, als feit en haar belang voor het onderwijs’ verschenen. Klik hier.
   Daarin reageert hij op een internetartikel waarin wordt gesteld dat er geen feitelijke steun is voor het begrip ‘leesrijpheid’. Daar is juist heel veel feitelijke steun voor!

6. Artikel ‘Directe Instructie (DI)’
Op 25 oktober is Vervaets artikel ‘Directe Instructie (DI)’ verschenen. Het ontstaan, de bloei en het verval van DI worden geschetst. Klik hier.  

7. Eerste cursus ‘Spellingrijpheid’
Op 2, 9 en 23 november is in Almere de eerste cursus ‘Spellingrijpheid’ gehouden. Alle cursisten waren enthousiast. Twee hebben hun reactie op papier gezet. Klik hier (kort) en hier (uitvoerig). 

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 30 november 2021