Nieuwsbrief 14 (februari 2023)

1. Brief van de WSK over de onderwijscrisis
Op 9 januari schrijft de kerngroep van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) een brief aan de regering en aan de Tweede Kamer over de onderwijscrisis. Kern:
* de psychologische ontwikkeling van het kind (op zintuiglijk, motorisch en cognitief nivo) wordt ten onrechte ontkend – die ontwikkeling moet weer de basis van het onderwijsbeleid worden;
* het onderwijsbeleid is ten onrechte gebaseerd op uitkomsten van inferentieel-statistische berekeningen – er moet met psychologische proeven gewerkt worden, zoals in de leesrijpheidstoets.
   Klik hier

2. Internetlezing ‘Klank- en vormspel en leesrijpheid’
Op 12 januari houdt Ewald Vervaet voor Onze Kleuterklas de i-lezing ‘Klank- en vormspel en leesrijpheid’. Klik hier.

3. Derde nieuwsbrief van de WSK-Erkenning
Eveneens op 12 januari verschijnt de derde nieuwsbrief van de WSK-Erkenning. Klik hier.

4. Internetlezing ‘Klimroos, een ontwikkelingsvolgsysteem’
Op 9 februari houdt Ewald Vervaet voor Onze Kleuterklas de i-lezing ‘Klimroos, een ontwikkelingsvolgsysteem; vloeiend van groep 2 naar groep 3′. Klik hier.

5. Elfde inspiratiedag van de WSK
Op 11 maart – eindelijk weer na drie jaar (vanwege corona) – houdt de WSK zijn elfde inspiratiedag ‘Betrokkenheid = ontwikkeling!’.
   Een greep uit het rijke programma: ‘Zo geef je kleuters een superstart’ (Berry van Embden), ‘Is dit kind toe aan lezen?’ (Ewald Vervaet), ‘Onderzoekend en ontwerpend spelen’ (Nanda Zonjee) en ‘Zo zit een kind lekker in zijn vel’ (Guy Stevens).
   Klik hier.

6. Cursus ‘Leesrijpheid’
Op 15 maart start in Heiloo de cursus ‘Leesrijpheid’. Klik hier. Opgave: ontdekkendleren@gmail.com.  

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 27 februari 2023