Nieuwsbrief 16 (augustus 2023)

1. Artikel ‘Wat zijn metingen in het onderwijs waard?’
Op 9 mei verschijnt bij wij-leren van dr. Ewald Vervaet het artikel ‘Wat zijn metingen in het onderwijs waard?’. Klik hier (wij-leren) of hier (OL).
   De kern staat in deze passage:
   ‘Er zijn andere metingen die wel zinvol en niet willekeurig zijn: meten in termen het zich ontwikkelende kind. Nemen we lezen. […] Hendrik leest het woord REK in de loop der maanden achtereenvolgens op vier verschillende manieren:

  • Als ‘R, e, k’, het loutere hakken;
  • als ‘R, e, k; kar (‘rok’, ‘klep’ of een ander woord met 2 of 3 van de klanken in ‘R, e, k’)’, het hakken-en-gissen;
  • als ‘R, e, k; rek’, het hakken-en-plakken;
  • als ‘Rek’, het onmiddellijke lezen.

2. Brief over te schrappen administratie
Op 19 juni verstuurt de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) een brief aan de regering over administratie die niets toevoegt aan de kwaliteit van het onderwijs en dus geschrapt kan worden. Leden van de WSK hebben concrete suggesties gedaan maar ook algemene opmerkingen gemaakt.
   Klik hier.

3. Nieuw: de startlicentie
Op 18 juli komt een derde licentie officieel beschikbaar: de startlicentie. Ze is voor scholen die, eventueel na een kennismaking met het proefpakket voor Klank- en vormspel, met Ontdekkend Leren Lezen willen beginnen vanaf kleuters die toe zijn aan de klank- en vormoefeningen van Klank- en vormspel.
   Klik hier

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 30 augustus 2023