Nieuwsbrief 21 (november 2024)
1. Nieuwe OLL-licentie: de Late-Lezer-Licentie
Op 19 september verschijnt een nieuwe licentie bij Ontdekkend Leren Lezen (OLL): de Late-Lezer-Licentie.
Deze licentie is voor leerlingen die na vele maanden leesonderwijs niet tot lezen zijn gekomen. Leerlingen – meestal in groep 3 – beginnen erin met Klank- en vormspel om pas na gebleken leesrijpheid met het leren lezen in deel 1 van Zo ontdek ik het lezen! aan de slag te gaan.
Klik hier.
2. Podcast: de ontwikkeling van het jonge kind
Op 2 oktober verschijnt bij de BeelddenkersPodcast het gesprek ‘De ontwikkeling van het jonge kind’ (52:15) dat Ewald Vervaet op 3 mei 2024 met Natasja Esmeijer heeft gehad.
Klik hier.
OL wijst op deze passages in het bijzonder:
* De basismethode in de ontwikkelingspsychologie; 5:20-11:11.
* Wat is er mis in het onderwijs?; 11:11-19:50;
* Bepalen of een kind toe is aan leesonderwijs; 29:30-33:00;
* Leerling- en ontwikkelingsvolgsysteem Klimroos; 33:45-35:00;
* Onderwijs: training van buitenaf versus ontwikkeling van binnenuit; 36:09-38:33;
* De Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK); 46:20-49:18.
3. Bespreking boek over kleuterbegeleiding en fijne motoriek
Op 7 oktober verschijnt bij wij-leren.nl Vervaets bespreking van het boek Als fijne motoriek moeilijk gaat; handleiding voor het begeleiden van kinderen.
Klik hier (wij-leren.nl) of hier (OL).
Vijf fragmenten eruit:
* ‘In plaats van het kind dat nog niet schoolrijp is, veel vrij spel te gunnen, wordt het in het huidige onderwijsklimaat geacht zich bezig te houden met zaken waar het niet aan toe is’.
* ‘Voor acht activiteiten schetsen de schrijvers een stappenplan. Onder meer voor knippen, schrijven van de naam en – in het kader van de zelfredzaamheid – veters strikken en aankleden’.
* ‘Het valt me op hoezeer de schrijvers de psychologische ontwikkeling volgen: het knippen begint bij scheuren, gaat dan over op de schaargreep en openen en sluiten van de schaar om via allerlei tussenstappen zoals het vrije knippen en deels vóórgeknipte stroken knippen uit te komen bij het uitknippen van een zelf bedachte vorm zonder vóórgetekende lijnen’.
* ‘Het gaat in dit boek om het proces en niet om de opbrengst of resultaten. Het bouwt duidelijk op vertrouwen in de ontwikkeling van het kind van binnenuit en niet om het forceren van iets wat nog niet in het kind zelf is’.
* ‘Met dit boek zal elke kleuterleerkracht al een beetje meer les kunnen geven op de manier waarvan de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) weet hoe het eigenlijk zou moeten – op basis van de ontwikkeling van het kind en zonder Cito- en andere psychometrische tests maar wel met een goede “observatiebril”, zoals ook dit boek biedt’.
4. Artikel ‘Hoe redden we het onderwijs wèl?’
Op 24 oktober verschijnt bij wij-leren.nl een artikel van Ewald Vervaet over de onderwijscrisis: hoe is die ontstaan en zich aan het verdiepen en hoe is ze op te lossen?
Het artikel heet ‘Hoe redden we het onderwijs wèl?’. Het is een lichte bewerking van het Histos-artikel met dezelfde titel. Nieuw is de verklarende begrippenlijst erbij.
Drie zinnen eruit:
‘Onderwijs moet de ontwikkelingsfasen van het kind volgen; ontwikkeling komt vóór onderwijs en onderwijsmethoden’;
‘Het onderwijs heeft niets aan Cito-uitslagen en andere onderwijsdata; leerlingen hebben begeleiding nodig die bij hun psychologische ontwikkeling past’;
‘Oplossing van de onderwijscrisis vraagt om focus op psychologie en volstrekt niet op getallen en statistiek’.
Klik hier (wij-leren.nl) of hier (Stichting Histos).
5. Korte bespreking boek over kleuterbegeleiding en fijne motoriek
Op 5 november verschijnt op de WSK-webstek een korte versie van de bespreking van punt 3.
Klik hier (WSK).
6. Brief aan Kamerlieden over Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs (OVO)
Op 7 november verzoekt de kerngroep van de WSK alle Kamerleden met basisonderwijs in portefeuille een inleiding te mogen houden op het project ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs (OVO).
Klik hier (WSK) of hier (OL).
7. Internetlezing ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs (OVO)’
Op 18 november geeft Ewald Vervaet namens de kerngroep van de WSK voor WSK-leden de internetlezing ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs (OVO)’.
Klik hier (OL).
De lezing bestaat uit drie delen:
1. OVO-project.
2. Wetenschappelijke onderbouwing van OVO.
3. Onderwijscrisis en OVO.
8. Oproep aan leden en volgers van de WSK om Kamerleden aan te schrijven
Op 19 november roept de kerngroep van de WSK alle leden en volgers op om Kamerleden aan te schrijven over het project ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs (OVO)’.
Klik hier (WSK) of hier (OL).
Een zin eruit: ‘Samen en alleen samen gaan we kleuteronderwijs op het niveau van de kleuter herstellen!’.
9. Nieuwe piet
Op 25 november is op verzoek van een school de zwarte piet in Klank- en vormspel en deel 1 van Zo ontdek ik het lezen! vervangen door een roetveegpiet:
Ewald Vervaet is er voorstander van dat het Sinterklaasfeest tevens een antiracistisch feest wordt, namelijk doordat:
* Sinterklaas zo wit mogelijk wordt geschminkt, ook als hij blank, geel, bruin of zwart is,
* Piet zo zwart mogelijk wordt geschminkt als hij blank, geel, bruin of zwart is,
* Piet niet meer de ondergeschikte knecht van Sinterklaas is, maar de gelijkwaardige maat van Sinterklaas en
* beiden tijdens de intocht op een paard zitten, bijvoorbeeld en om het verbondene te benadrukken: de witte Sinterklaas op een zwart paard en de zwarte Piet op een wit paard.
Zie bijvoorbeeld mijn artikel ‘Hou blanke (op 21 september 2014 hersteld in “witte”) Sinterklaas en zwarte Piet in ere’ (de Volkskrant, 30 mei 2014). Klik hier.
—————————————————————————————
Laatste bewerking van deze webpagina: 30 november 2024