= = = = = o = = = = = 

Ontdekkend Leren Lezen (OLL)

Inhoudsopgave
A. Inleiding: wat is ontdekkend leren lezen (OLL)?
B. Boeken en verdere informatie
          Boeken
          Demonstratiefilms
          Artikelen
          Leesrijpheidstoetsen
          Voordelen
C. Kennismaken en werken met OLL
          Kennismaking
          Leesonderwijs
D. Cursussen

= = = = = 0 = = = = =

A. Inleiding: wat is ontdekkend leren lezen (OLL)?

In februari 2010 kwam Ewald Vervaet op het idee voor Ontdekkend Leren Lezen (OLL). De kern van OLL is dat het kind leesrijp moet zijn om zich met vrucht en plezier het lezen eigen te kunnen maken. Met behulp van de leesrijpheidstoets kan men bepalen of een kind leesrijp is of niet. Zie onder het kopje ‘Leesrijpheidstoets’.

Een leesrijp kind ontdekt wat de lettertekens van het Nederlands zijn en hoe ze klankzuiver klinken – in de volgorde ‘e’, ‘n’, ‘t’, ‘s’, ‘r’, ‘a’, ‘o’, …, ‘c’, ‘y’, ‘x’ en ‘q’.
   Zie deel 1 van OLL onder het kopje ‘De boeken bij OLL’.

In deel 2 ontdekt het kind de uitzonderingen en complicaties op het klankzuivere deel 1: de stomme ‘e’, ‘ij’, ‘oe’, ‘ui’, …, ‘ng’, … ‘aai’, …, de hoofdletters.
   Zie deel 2 van OLL onder het kopje ‘De boeken bij OLL’.

Deel 3 van OLL behandelt alle overige punten van het lezen van het Nederlands.
   In de eerste plaats vallen daaronder woorden als ‘Belgisch‘, ‘giraf’, ‘theater’ en ‘gym’.
   In de tweede plaats maakt het kind kennis met bastaard- of leenwoorden zoals ‘cake’, ‘chauffeur’ en ‘pizza’.
   In de derde plaats leert het kind niet alleen ‘hand’/’rib’, ‘boten’/’botten’ en ‘jij vindt’/’geland’/’ik landde’ te lezen maar ook te begrijpen waarom /hant/, /rip/, /bootun/, /botun/, /jei vint/, /gulant/ en /ik landu/ worden geschreven zoals ze worden geschreven. Hier zijn drie rijpheidstoetsen aan verbonden.
   Zie deel 3 van OLL onder het kopje ‘De boeken bij OLL’. 

= = = = = 0 = = = = =

B. Boeken en verdere informatie

Boeken
Er zijn negen boeken bij OLL – vier handleidingen en vijf leerlingboeken:
   Klank- en vormspel, handleiding en speelboek; klik hier;
   Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding en werkboek; klik hier;
   Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding en werkboek; klik hier;
   Zo ontdek ik het lezen!, deel 3, handleiding en twee werkboeken; klik hier.

Klik hier voor de inkijkexemplaren.
   Er zijn twee manieren om de boeken te bestellen: voor particulier gebruik en/of thuisonderwijs én voor het leesonderwijs aan een school. Zie ‘Kennismaking’ en ‘Leesonderwijs’ onder het kopje ‘C. Kennismaken en werken met OLL’. 

Demonstratiefilms
Er zijn dertien korte demonstratiefilms bij deel 1 van Zo ontdek ik het lezen!; klik hier.

Artikelen
Het eerste artikel over OLL staat, teruggedateerd, in het jaarboek van Stichting Histos van 2009. Klik hier voor een samenvatting van dat artikel.
   Winter 2011, de Seizoener: artikel over OLL. Klik hier.
   November 2013, de Psychosociale Courant: artikel over ontdekkend leren lezen gestaan. Klik hier.
   April 2017, Zorg primair (CNV-Onderwijs): artikel over late lezers. Klik hier.
   September 2017, wij-leren.nl: artikel over de acht hoofdkenmerken van OLL. Klik hier.
   April 2018, wij-leren.nl: artikel over leesonderwijs óp het ontwikkelingsniveau van het kind en niet erbóven. Klik hier.
   Oktober 2018, wij-leren.nl: artikel verschenen over het toetsen van de drie spellingsrijpheden. Klik hier.

Leesrijpheidstoets
De leesrijpheid van een kind wordt bepaald met de leesrijpheidtoets. Deze bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef. U kunt ze hier laden.
   De proeven zijn gemakkelijk te begrijpen en eenvoudig uit te voeren, maar er zitten vele kleine valkuiltjes bij, zoals dat je de D van DORIS in Doris’ schrijfproef niet in de leesproef kunt gebruiken in het toetswoord BAD (omdat hij in ‘Doris’ de d-klank heeft, maar in ‘bad’ de t-klank), de O niet in het toetswoord KORF (omdat hij in ‘Doris’ de oo-klank heeft, maar in ‘korf’ de o-klank) en de I niet in het toetswoord LIP (omdat hij in ‘Doris’ de u-klank heeft, maar in LIP de i-klank). Hierom en om nog enkele andere redenen is het aan te raden de cursus ‘Leesrijpheid’ te doen.

Voordelen
OLL heeft vele voordelen. De belangrijkste staan hier op een rijtje.

= = = = = 0 = = = = =

C. Kennismaken en werken met OLL

Kennismaking
Er zijn acht manieren om kennis te maken met OLL; een van de manieren is het bestellen van de negen boeken bij OLL.
   Klik hier.

Voor degenen die de negen boeken als pakket willen kopen om kennis te maken met OLL, is er een webwinkel. Klik hier.

Leesonderwijs
Voor het leesonderwijs kunnen licentiehouders de negen boeken bij OLL met korting bestellen.
   Klik hier voor de licentie voor het schooljaar 2018-2019.  
   Klik hier voor een voorbeeld van de licentie.

Voor licentiehouders die een of meer boeken willen bestellen, is er een webwinkel. Klik hier.

= = = = = 0 = = = = = 

D. Cursussen

Bij OLL zijn er drie cursussen. Klik hier.

De cursus staat onder de hoede van Stichting Histos. Dat komt onder meer tot uiting in het feit dat haar voorzitter medeondertekenaar is van het getuigschrift (zie bijvoorbeeld de groepsfoto van de cursusgroep in Tzum, 15 november 2017) dat een cursist aan het slot van de derde bijeenkomst ontvangt.
   Voor meer informatie en opgave: de agenda van Stichting Histos.

Een van de drie cursussen aan uw school?
Omdat het verreweg het goedkoopste is voor iedereen, worden de cursussen bij voorkeur aan een school gehouden. De school krijgt een vergoeding voor het lokaalgebruik en voor koffie/thee. Om de procedure op te starten volstaat het dat u de enige bent die zich hiervoor opgeeft! Klik hier.

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 7 december 2018