Ontdekkend Leren Lezen (OLL)

In februari 2010 kwam Ewald Vervaet op het idee voor Ontdekkend Leren Lezen (OLL). Kort daarop heeft hij er een artikel over geschreven dat, teruggedateerd, in het jaarboek van Stichting Histos over 2009 is verschenen. Klik hier voor een samenvatting van dat artikel.
OLL heeft gestalte gekregen in de leeslijn Zo ontdek ik het lezen! voor het leesrijpe kind en Klank- en vormspel voor het niet-leesrijpe kind dat tevens een kleuter is. Klik hier voor meer informatie.
Op 7 september 2017 is bij wij-leren.nl een artikel verschenen over de acht hoofdkenmerken van OLL; klik hier.

Demonstratiefilms bij Zo ontdek ik het lezen!
Er zijn dertien korte demonstratiefilms bij deel 1 van Zo ontdek ik het lezen!; klik hier.

De boeken bij OLL
Op dit ogenblik zijn er drie boeken bij OLL:
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek; klik hier;
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding en werkboek; klik hier;
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding en werkboek; klik hier.

Klik hier voor de prijzen en het bestellen van de boeken. 

De cursus ‘De leesontwikkeling – schoolbrede aanpak’
OLL draait om de leesrijpheid van het kind: het leesrijpe kind kan Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 doen (en vier maanden later deel 2 en weer vier maanden later deel 3); het niet-leesrijpe kind dat kleuter is, kan Klank- en vormspel doen.
In de cursus ‘De leesontwikkeling’:

  • leert u de leesrijpheid van een kind te bepalen;
  • wordt u ingeleid in het werken met Klank- en vormspel;
  • wordt u ingeleid in het werken met deel 1 van Zo ontdek ik het lezen!;
  • leert u in verband met het spellingsdeel 3 van Zo ontdek ik het lezen! de verschillende soorten spellingsrijpheden van een kind te bepalen (‘hand’ – /hant/; ‘boten’ – /bootun/; ‘botten’ – /botun/; ‘jij vindt’ – /jei vint/).

Voor 2018 zijn deze cursussen ingeroosterd:

vanaf donderdag 18 januari in Wezep (bij Zwolle);
vanaf woensdag 7 februari in Heerhugowaard;
vanaf woensdag 21 maart in Bodegraven;
vanaf maandag 9 april in Castricum;
vanaf dinsdag 8 mei in Roden (Noord-Drenthe);
vanaf dinsdag 18 september in De Goorn (bij Hoorn);
vanaf donderdag 27 september in Nuenen;
vanaf maandag 29 oktober in Almelo;
vanaf woensdag 31 oktober in Bolsward.

Voor meer informatie en opgave: de agenda van Stichting Histos.
De cursus staat onder de hoede van Stichting Histos. Dat komt onder meer tot uiting in het feit dat haar voorzitter medeondertekenaar is van het getuigschrift (zie bijvoorbeeld de groepsfoto van de cursusgroep in Tzum, 15 november 2017) dat een cursist aan het slot van de derde bijeenkomst ontvangt.

De cursus ‘De leesontwikkeling’ aan uw school?
Omdat het verreweg het goedkoopste is voor iedereen, wordt de cursus ‘De leesontwikkeling’ bij voorkeur aan een school gehouden. De school krijgt een vergoeding voor het lokaalgebruik en voor koffie/thee. Om de procedure op te starten volstaat het dat u de enige bent die zich hiervoor opgeeft! Klik hier voor meer informatie.

Formulieren voor de schrijfproef en de leesproef
De leesrijpheid van een kind wordt bepaald met de leesrijpheidtoets. Deze bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef. U kunt ze hier laden.
De proeven zijn gemakkelijk te begrijpen en eenvoudig uit te voeren, maar er zitten vele kleine valkuiltjes bij, zoals dat je de D van DORIS in Doris’ schrijfproef niet in de leesproef kunt gebruiken in het toetswoord BAD (omdat hij in ‘Doris’ de d-klank heeft, maar in ‘bad’ de t-klank), de O niet in het toetswoord KORF (omdat hij in ‘Doris’ de oo-klank heeft, maar in ‘korf’ de o-klank) en de I niet in het toetswoord LIP (omdat hij in ‘Doris’ de u-klank heeft, maar in LIP de i-klank). Hierom en om nog enkele andere redenen is het aan te raden de cursus ‘De leesontwikkeling’ te doen.

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 30 augustus 2018