Ontdekkend Leren Lezen (OLL)

In februari 2010 kwam Ewald Vervaet op het idee voor Ontdekkend Leren Lezen (OLL). Kort daarop heeft hij er een artikel over geschreven dat, teruggedateerd, in het jaarboek van Stichting Histos over 2009 is verschenen. Klik hier voor een samenvatting van dat artikel.
OLL heeft gestalte gekregen in de leeslijn Zo ontdek ik het lezen! voor het leesrijpe kind en Klank- en vormspel voor de niet-leesrijpe kind dat tevens een kleuter is. Klik hier voor meer informatie.
Op 7 september 2017 is bij wij-leren.nl een artikel verschenen over de acht hoofdkenmerken van OLL; klik hier.

De boeken bij OLL
Op dit ogenblik zijn er drie boeken bij OLL:
Klank- en vormspel, handleiding en speelboek; klik hier;
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1, handleiding en werkboek; klik hier;
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2, handleiding en werkboek; klik hier.

De cursus ‘Leesrijpheid’
OLL draait om de leesrijpheid van het kind: het leesrijpe kind kan Zo ontdek ik het lezen!, deel 1 doen (en vier maanden later deel 2 en weer vier maanden later deel 3); het niet-leesrijpe kind dat kleuter is, kan Klank- en vormspel doen.
In de cursus ‘Leesrijpheid’ leert u de leesrijpheid van een kind te bepalen. Tevens is de cursus een inleiding op het werken met Klank- en vormspel en met deel 1 van Zo ontdek ik het lezen!.
Voor het najaar van 2017 zijn deze cursussen ingeroosterd:

  • vanaf woensdag 6 september in Oud-Zevenaar (bij Arnhem);
  • vanaf donderdag 7 september in Avenhorn (bij Hoorn);
  • vanaf maandag 25 september in Gorkum;
  • vanaf woensdag 27 september in Limmen (bij Alkmaar);
  • vanaf maandag 30 oktober in Heerjansdam (Zwijndrecht);
  • vanaf dinsdag 31 oktober in Kampen;
  • vanaf woensdag 1 november in Tzum (bij Franeker);
  • vanaf woensdag 22 november in Den Helder.

Voor meer informatie en opgave: de agenda van Stichting Histos.
De cursus staat onder de hoede van Stichting Histos. Dat komt onder meer tot uiting in het feit dat haar voorzitter medeondertekenaar is van het getuigschrift dat een cursist aan het slot van de derde bijeenkomst ontvangt.

De cursus ‘Leesrijpheid’ aan uw school?
Omdat het verreweg het goedkoopste is voor iedereen, wordt de cursus ‘Leesrijpheid’ bij voorkeur aan een school gehouden. De school krijgt een vergoeding voor het lokaalgebruik en voor koffie/thee. Om de procedure op te starten volstaat het dat u de enige bent die zich hiervoor opgeeft! Klik hier voor meer informatie.

Formulieren voor de schrijfproef en de leesproef
De leesrijpheid van een kind wordt bepaald met de leesrijpheidtoets. Deze bestaat uit twee proeven: de schrijfproef en de leesproef. U kunt ze hier laden.
De proeven zijn gemakkelijk te begrijpen en eenvoudig uit te voeren, maar er zitten vele kleine valkuiltjes bij, zoals dat je de D van DORIS in Doris’ schrijfproef niet in de leesproef kunt gebruiken in het toetswoord BAD (omdat hij in ‘Doris’ de d-klank heeft, maar in ‘bad’ de t-klank), de O niet in het toetswoord KORF (omdat hij in ‘Doris’ de oo-klank heeft, maar in ‘korf’ de o-klank) en de I niet in het toetswoord LIP (omdat hij in ‘Doris’ de u-klank heeft, maar in LIP de i-klank). Hierom en om nog enkele andere redenen is het aan te raden de cursus ‘Leesrijpheid’ te doen.

—————————————————————————————

Laatste bewerking van deze webpagina: 26 september 2017